Povratak na listu studijskih programa
Struktura studijskog programa
Vrsta studija
Studijski program OAS Informacione tehnologije obuhvata osnovne akademske studije iz polja informacionih tehnologija na Univerzitetu u Novom Sadu, koje se izvode na Prirodno-matematičkom fakultetu.
Stručni, akademski, odnosno naučni naziv
Po završetku studija stiče se zvanje prvog stepena diplomirani informatičar.
Struktura studijskog programa
Uslov za sticanje zvanja diplomirani informatičar je da student položi sve obavezne predmete predviđene programom i sakupi ukupno 240 ESPB. Kurikulum studijskog programa sastoji se iz obaveznih predmeta i skupa izbornih predmeta.
Obavezni predmeti. Obaveznih predmeta ima 21 što je ukupno 143 ESPB boda. Prva i treća godina imaju po 5 obaveznih predmeta, druga godina ima 7 obaveznih predmeta, a četvrta 4 obavezna predmeta. Ovi predmeti predstavljaju u svetu opšte prihvaćene osnove potrebne za osnovno akademsko obrazovanje svakog informatičara. Njima su obuhvaćene osnove programiranja (proceduralnog i objektno-orijentisanog), algoritama, baza podataka, operativnih sistema, računarskih komunikacija, mreža, ali i neophodnih matematičkih aparata. Takođe, ovi predmeti obuhvataju teme softverskog inženjerstva, kao i teorijske i praktične nastavne sadržaje za modeliranje i implementaciju složenih informacionih sistema.
Izborni predmeti. Znanje studenata se upotpunjuje ponudom izbornih predmeta. Studenti biraju odgovarajući broj od ponuđenih izbornih predmeta shodno željama i potrebnom broju ESPB poena za uspešan završetak godine, odnosno studija. Izborni predmeti su skup više specijalizovanih (prilagođenih uzrastu studenata, kao i cilju studijskog programa) opštih i informatičkih, matematičkih i pedagoških predmeta i ima ih ukupno 40. Većina ovih izbornih predmeta su sadržajno nezavisni, tako da ne iziskuju posebne uslove za upis, osim definisanih godina studija na kojima se oni nalaze u ponudi, kako bi se obezbedilo njihovo logičko nadovezivanje na sadržaje usvojene u sklopu obaveznih predmeta. U okviru ovog studijskog programa dozvoljeno je birati predmete sa drugih aktivnih studijskih programa u okviru Fakulteta do 36 ESPB uz odobrenje šefa studijskog programa i Beća departmana.
Za upis na studije mogu konkurisati lica sa završenim srednjim obrazovanjem u četvorogodišnjem trajanju. Takođe, postoji mogućnost prelaska sa jednog na drugi studijski program koristeći prenos bodova za iste ili srodne predmete. Kriterijumi i uslovi prenošenja ESPB propisani su opštim aktom Prirodno-matematičkog fakulteta u Novom Sadu.
Na predavanjima za obradu nastavnih sadržaja koristi se auditorna metoda, pretežno frontalno, uz korišćenje računarske opreme i ostalih savremenih vizuelnih nastavnih sredstava, ali se koriste i pojedine grupne i individualne metode nastave. Shodno savremenim trendovima akademskog obrazovanja informatičara, akcenat vežbi je na praktičnom radu studenata na računaru, kao i na ostalim vidovima individualne i grupne nastave, kao što su projekti, seminarski radovi, domaći zadaci, referati i drugo.
Trajanje studija
Studije traju 4 godine, a njihova ukupna vrednost je 240 ESPB.
Bodovna vrednost predmeta
Bodovna vrednost svakog predmeta iskazana je u tabeli rasporeda predmeta po semestrima i godinama studija, kao i u tabelama specifikacije predmeta.
Završni rad
Studijskim programom nije predviđena izrada završnog rada.
Preduslovi za upis predmeta
Preduslovi za upis pojedinih predmeta ili grupe predmeta su naznačeni u tabelama specifikacije predmeta.
Svrha studijskog programa
Svrha studijskog programa za sticanje zvanja diplomirani informatičar je:
- opšte obrazovanje informatičara, sposobnih za praktičan rad na računarima u privredi u svim fazama i ulogama tokom razvoja softvera, sa razumevanjem odnosa razvoja softvera sa drugim aspektima poslovanja i teorijskom osnovom;
- obrazovanje informatičara za učestvovanje na razvoju i primeni softverskih sistema, kao i za rad u primeni informacionih tehnologija u obrazovanju, bezbednosti, zdravstvu i drugim oblastima ljudskog rada;
- priprema za dalje studije u oblasti informacionih tehnologija ili računarskih nauka. Izborom odgovarajućih izbornih predmeta, student se već na osnovnim studijama može lagano specijalizovati ka opštijim poslovnim primenama (informacione tehnologije: informacioni sistemi, softversko inženjerstvo, upravljanje…) ili ka fundamentalnijim oblastima informatike (računarske nauke: sistemski softver, simulacije, računarske igre…).
- obrazovanje informatičara za sticanje savremenih, visokotehnoloških znanja koja se zahtevaju u informatičkoj industriji, za rešavanje praktičnih problema uz korišćenje naprednijih informatičkih tehnika;
- priprema studenta za rad u nastavi iz oblasti informatike u osnovnim i srednjim školama – u ponudi su i izborni predmeti koji omogućavaju sticanje 36 ESPB iz grupe pedagoško-psiholoških predmeta;
- priprema za dalje studije i sticanje predznanja potrebnih za naučno-istraživački rad i dalje usavršavanje u tom smeru na univerzitetima i u naučnim institutima.
Osnovna svrha ovog studijskog programa je školovanje stručnjaka iz oblasti informatike sa akcentom na oblast informacionih tehnologija. Stručnjaci ovog profila su prepoznati kao neophodan kadrovski resurs za razvoj društva baziranog na znanju, odnosno informacionog društva koje je već značajno razvijeno u zemljama Evropske unije, Sjedinjenim Američkim Državama, Australiji, Japanu itd.
Srbija je počev od 2000. godine takođe izložena povećanoj potrebi za informatičkim kadrovima zbog povećanih investicija i pojave stranih kompanija i standarda kako u oblasti informatike, tako i u drugim oblastima koje imaju potrebu za informatičkom podrškom.
Studijski program obezbeđuje sticanje kompetencija koje su društveno opravdane i korisne. Studenti studijskog programa OAS Informacione tehnologije imaju mogućnost sticanja radnog iskustva kroz praksu kod mnogobrojnih poslovnih partnera sa kojima Prirodno-matematički fakultet ima zaključen ugovor o saradnji. Ove stručne prakse omogućavaju studentima da primene znanje stečeno tokom studija na problemima u industriji i time steknu iskustvo rada u privredi, kao i poslovna poznanstva. Studenti imaju mogućnost da putem prakse kod većine kompanija polože i ispite kao što su Stručna praksa i Informatički seminar A, B, C i D. Kroz ovu saradnju Prirodno-matematički fakultet dobija i povratne informacije od industrijskih partnera o kvalitetu nastave i spremnosti studenata za rad u privredi. U prethodnom periodu organi fakulteta su učinili znatne napore kako bi se proširila baza poslovnih partnera fakulteta, a postojeći partneri motivisali da daju češće i detaljnije povratne informacije o realizaciji stručnih praksi u svrhu unapređenja kvaliteta obrazovnog procesa.
Ciljevi studijskog programa
Ciljevi studijskog programa su sledeći:
- upoznavanje sa osnovnim informatičkim principima, metodama i tehnikama potrebnim za rešavanje problema pomoću računara, kao i za primenu računara u različitim oblastima ljudskog delovanja koristeći najnovije tehnologije i alate.
- usvajanje osnovnih znanja, metoda i tehnika o programiranju i programskim jezicima, programskim paradigmama (strukturiranom, objektno-orijentisanom, funkcionalnom i logičkom programiranju), algoritmima, operativnim sistemima, bazama podataka i informacionim sistemima uz upotrebu najnovijih tehnologija i alata;
- upoznavanje sa osnovnim matematičkim disciplinama neophodnim za analizu, razumevanje, rešavanje problema, kao i za uspešnu primenu informatičkih principa i tehnika;
- nadgradnju osnovnih informatičkih znanja naprednim principima i tehnikama u oblasti informacionih tehnologija;
- priprema za uspešnu primenu informatičkih tehnika u praksi;
- priprema za dalju nadgradnju znanja, kao teorijska i praktična podloga za usvajanje složenijih sadržaja iz oblasti informatike – tj. za dalje studiranje na akademskim studijama;
- razvoj visokog stepena apstraktnog, analitičkog i sintetičkog, logičkog mišljenja i razumevanje različitih stupnjeva apstrakcije u informatičkom domenu;
- razvijanje inicijative i sposobnosti za samostalno rešavanje problema pomoću računara pravilnom upotrebom usvojenih informatičkih principa i tehnika.
- usvajanje naprednijih znanja u oblasti informatike, uključujući oblasti softverskog inženjerstva, informacionih sistema, programskih jezika, veštačke inteligencije, metodike, pedagogije i teorijskih osnova informatike;
- obrazovanje svestranih stručnjaka u oblasti informatike, koji će biti u stanju da učestvuju u radu softverskih timova; da rade kao predavači u osnovnim i srednjim školama i da daju doprinos izučavanju informatičkih nauka.
Kompetencije diplomiranih studenata
Opis opštih i predmetno-specifičnih kompetencija studenata
Opšte i predmetno-specifične kompetencije su:
- sposobnost za analizu i sintezu;
- sposobnost za primenu znanja u praksi;
- sposobnost za upotrebu najnovijih tehnologija i alata u praksi;
- sposobnost donošenja odluka;
- sposobnost učenja;
- znanje drugog jezika;
- uže-stručna znanja (informatika).
Pored toga, diplomirani informatičar biti pripremljen i za:
- samostalan i timski praktičan rad u razvoju softvera;
- uspešno izvođenje nastave informatike u osnovnim i srednjim školama;
- započinjanje naučno-istraživačke delatnosti na univerzitetima i u naučnim institutima.
Opis ishoda učenja
Ishodi učenja su:
- osnovna znanja iz bazičnih oblasti matematike;
- sposobnost logičkog mišljenja, formulacije pretpostavki i izvođenja zaključaka na formalan i formalizovani način;
- sposobnost razumevanja i formulisanja problema i njegovog modeliranja da bi se omogućila njegova analiza i rešavanje;
- programerske veštine u proceduralnoj, funkcionalnoj i objektno-orijentisanoj paradigmi programiranja;
- razumevanje svih faza u ciklusu razvoja softvera: zahtevi, analiza, dizajn (projektovanje), implementacija, testiranje i održavanje;
- praktične veštine u korišćenju programskih okruženja, sistema za upravljanje relacionim bazama podataka i CASE alata;
- razumevanje tekućih principa, tehnika i trendova u razvoju informatike.
- znanje koncepata i teorijskih postavki informatičkih nauka;
- znanje iz određenih srodnih oblasti matematičkih i društvenih nauka, što će mu omogućiti da samostalno primeni principe i tehnike informatike u praksi u rešavanju problema iz različitih domena.
Kurikulum
Obavezni predmeti studijskog programa OAS Informacione tehnologije ukupno nose 143 ESPB (59.58%). Obaveznih predmeta ima ukupno 21.
Pored obaveznih predmeta, studentima na raspolaganju stoje i izborni predmeti kojima se popunjava ostatak bodova do najmanje 240 ESPB za četvorogodišnji program studija. Lista izbornih predmeta obuhvata 40 predmeta, pri čemu je za svaki izborni predmet definisan semestar od kog je dostupan, a student je u mogućnosti da ih bira na različitim godinama u zavisnosti od semestra od kojih su predmeti dostupni. Izborni predmeti obuhvataju specifične (uglavnom stručno-aplikativne i naučno-stručne) informatičke sadržaje, koji upotpunjuju prvi nivo obrazovanja informatičara.
Raspored predmeta po semestrima i godinama studija
Redni broj | Šifra | Naziv | Sem. | Aktivna nastava | Ost. | ESPB | Obavezni/ Izborni O/I |
Tip predmeta | |||
P | V | DON | IR | ||||||||
PRVA GODINA | |||||||||||
1 | IOU01 | Uvod u programiranje | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 8 | O | TM |
2 | IOI02 | Analiza za informatičare | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 8 | O | AO |
3 | IOI01 | Diskretne strukture 1 | 1 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | AO |
4 | Izborna grupa predmeta za zimski semestar | 1 | 10 | I | |||||||
5 | IOU05 | Strukture podataka i algoritmi 1 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | TM |
6 | IOI04 | Diskretne strukture 2 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | AO |
7 | Izborna grupa predmeta za letnji semestar | 2 | 18 | I | |||||||
Ukupno časova (predavanja/vežbe + DON/ ostali časovi) i bodovi na godini | 20–24 | 20–23 | 65 | ||||||||
Ukupno časova aktivne nastave na godini | 43–44 | ||||||||||
DRUGA GODINA | |||||||||||
1 | IOU10 | Objektno-orijentisano programiranje 1 | 3 | 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | TM |
2 | IOU11 | Strukture podataka i algoritmi 2 | 3 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | TM |
3 | IOU12 | Baze podataka 1 | 3 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | NS |
4 | Izborna grupa predmeta za zimski semestar | 3 | 10 | I | |||||||
5 | IOU20 | Računarske mreže | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | O | NS |
6 | IOI06 | Automati i algoritmi | 4 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | NS |
7 | IOU19 | Baze podataka 2 | 4 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | SA |
8 | IOU17 | Objektno-orijentisano programiranje 2 | 4 | 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 8 | O | NS |
9 | Izborna grupa predmeta za letnji semestar | 4 | 5 | I | |||||||
Ukupno časova (predavanja/vežbe + DON/ ostali časovi) i bodovi na godini | 21–26 | 17–22 | 0–6 | 64 | |||||||
Ukupno časova aktivne nastave na godini | 42–44 | ||||||||||
TREĆA GODINA | |||||||||||
1 | IOU21 | Operativi sistemi 1 | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | NS |
2 | IOI07 | Sistemsko programiranje | 5 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 4 | O | CA |
3 | IOU22 | Razvoj informacionih sistema | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | SA |
4 | IOI08 | Verovatnoća i statistika | 5 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | O | NS |
5 | Izborna grupa predmeta za zimski semestar | 5 | 6 | I | |||||||
6 | IOU26 | Modeliranje informacionih sistema | 6 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | TM |
7 | Izborna grupa predmeta za letnji semestar | 6 | 28 | I | |||||||
Ukupno časova (predavanja/vežbe + DON/ ostali časovi) i bodovi na godini | 20–27 | 15–22 | 65 | ||||||||
Ukupno časova aktivne nastave na godini | 40–44 | ||||||||||
ČETVRTA GODINA | |||||||||||
1 | IOU25 | Softversko inženjerstvo | 7 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 8 | O | NS |
2 | IOI19 | Razvoj zasnovan na komponentama | 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 8 | O | SA |
3 | Izborna grupa predmeta za zimski semestar | 7 | 16 | I | |||||||
4 | IOI20 | Dizajn i paterni | 8 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | O | NS |
5 | IOI27 | Stručna praksa | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | 3 | O | SA |
6 | Izborna grupa predmeta za letnji semestar | 8 | 26 | I | |||||||
Ukupno časova (predavanja/vežbe / DON/ ostali časovi) i bodovi na godini | 20–29 | 14–24 | 6 | 68 | |||||||
Ukupno časova aktivne nastave na godini | 41–47 | ||||||||||
Ukupno časova aktivne nastave, ostali časovi i bodova za sve godine studija | 166–179 | 6 | 262 | ||||||||
- Tip predmeta: TM – teorijsko metodološki, NS – naučno stručni, SA – stručno aplikativni, AO – akademsko opšteobrazovni
- Časovi aktivne nastave: P – predavanja, V – vežbe, DON – drugi oblici nastave (laboratorijske vežbe, seminari i dr. u zavisnosti od specifičnosti studijskog programa), IR – istraživački rad, Ost. – ostali oblici nastave
Izborna nastava na studijskom programu
Redni broj | Šifra | Naziv | Sem. | Aktivna nastava | Ost. | ESPB | Obavezni/ Izborni O/I |
Tip predmeta | |||
P | V | DON | IR | ||||||||
Izborna grupa predmeta za zimski semestar | |||||||||||
1 | IOU02 | Softverski praktikum 1 | 1, 3, 5, 7 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
2 | IOI03 | Analitička geometrija | 1, 3, 5, 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | TM |
3 | IZ0009 | Razvojna i pedagoška psihologija | 1, 3, 5, 7 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | AO |
4 | IOU03 | Skript jezici | 1, 3, 5, 7 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
5 | IOU13 | Informatički seminar A | 1, 3, 5, 7 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
6 | IM0047 | Engleski jezik 1 | 1, 3, 5, 7 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | I | AO |
7 | IOU15 | Uvod u računarsku grafiku | 3, 5, 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | SA |
8 | IOU14 | Organizacija računara | 3, 5, 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | NS |
9 | IOI13 | Uvod u kvalitet softvera | 3, 5, 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | NS |
10 | IOU23 | Veb programiranje | 5, 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | SA |
11 | IOU24 | Programski jezici i paradigme | 5, 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | TM |
12 | IOI09 | NoSQL baze podataka | 5, 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | NS |
13 | IOI10 | Veštačka inteligencija | 5, 7 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | NS |
14 | IOI11 | Konstrukcija kompajlera | 5, 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | NS |
15 | IOI12 | Razvoj mobilnih aplikacija | 5, 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | SA |
16 | IOI14 | Informatički seminar C | 3, 5, 7 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
17 | OP1012 | Internet stvari | 5, 7 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
18 | IOI21 | Informatički projekat | 5, 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 8 | I | SA |
19 | IOI22 | Softversko inženjerstvo za sisteme baza podataka | 5, 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | NS |
20 | IOI23 | Formalni metodi u inženjerstvu | 5, 7 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | NS |
Izborna grupa predmeta za letnji semestar | |||||||||||
1 | IOU07 | Veb dizajn | 2, 4, 6, 8 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | SA |
2 | IOU06 | Uvod u elektronsko poslovanje | 2, 4, 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | AO |
3 | IOU08 | Softverski praktikum 2 | 2, 4, 6, 8 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
4 | IOI05 | Uvod u kombinatoriku i teoriju grafova | 2, 4, 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | AO |
5 | IM0043 | Sociologija | 2, 4, 6, 8 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | AO |
6 | PMF03 | Pedagogija | 2, 4, 6, 8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | AO |
7 | IOU16 | Informatički seminar B | 2, 4, 6, 8 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
8 | IM0050 | Engleski jezik 2 | 2, 4, 6, 8 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | I | AO |
9 | IOU27 | Socijalne mreže | 4, 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | SA |
10 | IOU18 | Obrazovne tehnologije | 4, 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | NS |
11 | IOI31 | Školska praksa | 2, 4, 6, 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | 6 | I | SA |
12 | IOI15 | Informatički seminar D | 4, 6, 8 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | I | SA |
13 | IOU28 | Operativni sistemi 2 | 6, 8 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | SA |
14 | IOI17 | Napredno veb programiranje | 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | SA |
15 | IOI18 | Numeričke metode | 6, 8 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 7 | I | TM |
16 | IOI30 | Testiranje softvera | 4, 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | SA |
17 | IOI24 | Virtualizacija | 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | SA |
18 | IOI25 | Proces razvoja informacionih sistema | 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | SA |
19 | IOI26 | Blokčejn tehnologija | 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | NS |
20 | IOI16 | Upravljanje softverskim projektima | 6, 8 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 | I | TM |
- Tip predmeta: TM – teorijsko metodološki, NS – naučno stručni, SA – stručno aplikativni, AO – akademsko opšteobrazovni
- Časovi aktivne nastave: P – predavanja, V – vežbe, DON – drugi oblici nastave (laboratorijske vežbe, seminari i dr. u zavisnosti od specifičnosti studijskog programa), IR – istraživački rad, Ost. – ostali oblici nastave